какво е графичен дизайн

Какво е графичен дизайн?

Графичният дизайн е изкуството или умението да се комбинират текст и снимки в рекламните списания, книги или предаване на просто и ясно обяснение. Това е графичното оформление, което придава индивидуален характер на печатните материали, интернет сайтовете,  мултимедийните презентации и фирмения стил. Внушава идеи и настроения, създава отношение и поражда желания сред потребителите. Това е сложен процес на съчетание на текстовете, цветовете и изображенията, които предават определен вид емоция и информация. Параметрите на графичното оформление са решенията на сила и цветовете, избор и заснемане на фотографии, типографско решение, копирайтинг, анализ и художествена концепция към целевата аудитория. Графичният дизайн се състои от две основни части Графика и Дизайн.

Графиката е визуализация на изкуството, въображението, изразяването. Включващи много средства като, чертане, рисуване, гравиране или надписи, които дават ясни и чисти детайли. За създаването на графичния дизайн са необходими основните елементи, които се комбинират и това са Линия, Цвят, Форма, Текстура, Пространство и Типография.

Баланс

Принципите на дизайна са баланс, композиция, пропорция и перспектива. Балансът е психологичният еквивалент на равновесието. Той нарежда части от изображението, така че те да бъдат в хармония. В една композиция може да има няколко типа баланс, радиален, вертикален, хоризонтален или всякакъв вид геометрична конфигурация. Също така  има формален и неформален баланс, пълна симетрия на  елементите в една композиция.  В неформалният баланс,  елементите може да не са в пълна хармония, но цялата композиция да е балансирана, тези композиции са по-живи.

 

Композиция

Композицията е подредбата на елементите в един дизайн. Това е начина, по който човешкото възприятие приема създадения продукт като дизайн. Акцентът на изображението е неговото разделение на три части по хоризонтала и вертикала, като се получават линии с пресечени точки, които привличат вниманието. Фокусирането на внимание в обект от дизайна е тъй нареченото „Вадене на окото”, което е  естествения фокус на композицията.

 

Пропорция

графичен дизайн пропорцияПропорцията е много важен принцип в дизайна. Правилните пропорции се възприемат добре от човешкия мозък, в обратния вариант човешкото съзнание търси някаква грешка, че нещо не е наред. В природата съществуват много геометрични форми, с които човешкото съзнание е привикнало и смята за правилни дори и да не са математически издържани. Перспективата е подредбата на елементи в нашето тримерно пространство. Повечето дизайни са двумерни и усещането за реализъм трябва да се предаде  като дълбочина на предметите в пространството  и отношението между тях. Перспектива се постига с различни по големина обекти, които се застъпват с форми и предмети, които са извън фокус в дадения дизайн, за да предизвикат вниманието на потребителя към него. За постигане на реализма в дизайна могат да се използват тъй наречените убежни точки задържащи вниманието на потребителя към важността на обекта в конкретната композиция.

 

Фокус

Фокусът е друга основна част от дизайна. Това е подчинеността  на определени обекти в един дизайн. Можем да предизвикаме появата на фокус чрез използването на различни форми, цветове и контраст или различни стойности на един и същ обект.

 

Движение

графичен дизайн движениеДвижението е принципа, по който елементите на една композиция ни водят. То може да се създаде от формата на един обект или комбинация от цветове. Движението има ритъм и следва някакво начало и обикновено има завършек или стойност. С части от дизайна можем да създадем шаблони (текстура) чрез планирано или случайно повторение, които създават текстура от елементи. Чрез създаването на тези шаблони можем да подобрим качеството на някаква повърхнина или да я направим по-интересна. Чрез равномерно разпределение на обектите или циклично използване на различни цветове, това създава ритъм. Чрез него можем да създадем  емоции, движение. Контраста създава завършеност на дизайна. Той трябва да има разнообразие и хармония. Всички тези похвати използвани умерено и с вкус създават единство на композицията. Тази повторяемост на елементи и цветови контрасти създава ритъм.

 

Разнообразие

Разнообразието се създава чрез контраста и цвета и придава  завършеност на композицията, ако няма разнообразие, дизайна става монотонен. Дизайна има функция да изпълни конкретна цел свързана с насочеността на потребителите. Чрез разнообразието и ритъмът можем да създадем хармония в изображението. Това е, когато части от изображението се допълват до такава степен, че стават едно цяло което дава завършеност, единство на композицията. Също така могат да се използват цветовете, които са неизменна част от графичния дизайн.

 

Цвят

Цветът е лъч светлина с определена честота. Различните честоти на този лъч създават различни цветове, най-общо казано. Цветовете, които се използват в рекламата, трябва да са добре подбрани и да въздействат благоприятно. Цветът е оптически дразнител, който засяга вниманието на потребителя и има определени цели. Той има три основни функции като първата е комуникативна, която осъществява една или друга връзка между съставящите елементи в рекламата. Втората функция е символична, разкриваща същността на предмета или явлението. И третата функция е изразителна, тя предава или предизвиква определена емоция. Тази емоция може да бъде привличане, отблъскване, любов, омраза  и всички аспекти на човешкото състояние.

Ето и някои цветове, които изразяват определена символика:

  • Черният цвят символизира величие,  власт, тривиален лукс
  • Белият цвят е символ на чистотата, светлината , символизира доверие, обозначава висшата сила
  • Червеният цвят  е агресивен, изразява силни емоции и импулси. Също така е олицетворение на любов. Използва се за акцент, акции и разпродажби
  • Синият цвят символизира доверието и надеждността в бизнеса, също така олицетворява безопасност. Освен това е цветът на мъжкия пол
  • Зеленият  цвят е символ на спокойствието, природата, екологията, здравето. Символ е на Пари, а в бизнеса носи развитие и ръст
  • Оранжевият  цвят е спорен цвят, олицетворява  вълнение и ентусиазъм в бизнеса,  символизира импулсивност към клиентите
  • Жълтият цвят е топлина и жизнерадостност, стимулира интелектуалния процес
  • Лилавият цвят символизира богатство, успех, господство, мъдрост, креативност, сила и опит. Цветът на кралете
  • Розово е цветът на романтичните емоции, любов, и нежност. Също така е цветът на женския пол

 

Типография

Друг елемент от графичния дизайн е типографията, това е правилната и естетическа употреба на  различните шрифтове и елементи. Шрифтът е начертание на определена буква по специфичен начин. Шрифтовете имат различни стилове и се делят на няколко вида – серифни, без серифни и декоративни. Серифните шрифтове имат декоративни чертички по  краищата си.  Без серифните имат прави очертания без допълнителна украса. Те са с по- добра четимост и се използват по-често, когато информацията е важна и потребителят трябва да се запознае с нея. Третият вид  шрифтове е декоративният,  той има собствен стил и е по-трудно четим. Използва се за рекламни и декоративни цели.

 

Какво е графичен дизайн?
5 (100%) 8 vote[s]
Предишна публикация
Широкоформатен печат и медиите, в които се използват
Следваща публикация
Сувенирна реклама (категории, персонализация и подбор)

Related Posts

No results found

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Fill out this field
Fill out this field
Моля, въведете валиден имейл адрес.

Меню