офсетов печат

Офсетовият печат и неговите продукти

Първите книги са изработени в древния Египет. Те имали религиозен характер и представлявали свитъци от папирус. Книгите на древна Гърция, които се появили през VII век преди новата ера, също били папирусни свитъци. Текстът бил написан в тесни колони, като редовете били успоредни на дължината на свитъка. При четене папирусната лента постепенно се размотавала от една страна на другата, така че в полезрението sa се намирали едновременно 2-3 колони, а останалата част на свитъка от лявата и от дясната страна била навита. Заглавието на текста се поставяло в края на ръкописа. Размножаването на ръкописите в десетки и стотици екземпляри ставало чрез преписването им от роби.

Офсетовият печат и неговите продуктиВ първите векове на новата ера, латинската книга приема вида, който има и съвременната книга. Тази форма е получила названието кодекс (от латински – дърво, пън, а в преносно значение – книга изработена от дървени дъсчици).

В България през 1828г. в Самоков, Никола Карастоянов внася първата печатница и я монтира в родния си дом. Първата Държавна печатница е построена след освобождението през 1885г. Работила е със 100 души персонал и с много нови машини. През 1952г. е построено и най-голямото полиграфическо предприятие – Държавният полиграфически комбинат „Димитър Благоев”. Цеховете му били оборудвани с най-съвременните полиграфически машини.

 

Офсетов печат

Офсетовият печат и неговите продуктиТова е технически способ за размножаване на текст или илюстрация или и двете, чрез получаване на много отпечатъци с мастило върху хартия чрез машина (печатна преса). Това е непряк способ на печат, т.е. мастилото отначало се пренася на промеждутъчен носител (гумено платно – офсет), а оттам – върху отпечатвания материал. Печатащите и не печатащите елементи се намират в една равнина. В конвенционалния офсетов печат печатната форма се овлажнява с овлажняващ разтвор. Печатащите елементи имат хидрофобни свойства, тоест способност да отблъскват овлажняващия разтвор, и едновременно олеофилни свойства, позволяващи им да възприемат мастилото. В същото време не печатащите елементи на печатната форма, обратно, имат хидрофилни и в същото време олеофобни свойства, благодарение на което възприемат овлажняващия разтвор и отблъскват мастилото. От печатната форма изображението се пренася върху гумен /офсетов/ цилиндър и оттам се предава на хартията /отпечатвания материал/. Преносът става непряко, защото отпечатваният материал /хартията преминава между гумения /офсетов/ цилиндър и печатния /натисковия / цилиндър. Офсетовият печат може да бъде ролен или листов, а според овлажняването – сух или с овлажняване.

С този тип печат се произвежда почти целия спектър на печатна продукция – книги, дипляни, каталози, брошури, календари, плакати, етикети, опаковки /хартиени и картонени/, стикери и много други. Наред с офсетовия печат и с навлизането на новите технологии, както и изискването за по-бързи срокове на производство и качествени материали идва и дигиталния печат. Това е способ за директно пренасяне  на цифров (компютърен) файл към физически носител на хартия или друга печатна медия.  Използва се за малки тиражи и позволява качествено изработване за единични бройки за дома или офиса. По този начин се предлага бърза смяна на информация в кратък срок, за получаване на даден продукт и малък тираж. Според големината на тиражите, може да бъде офсетов (големи тиражи) или дигитален печат (малки тиражи) и с тяхна помощ можем да произведем различни продукти като:

Визитна картичка

Офсетовият печат и неговите продуктиПарче хартия с размери 9 х 5 или 8,5 х 5,5 см, съдържаща информация за личността, длъжността, фирмата и координати за връзка. Най-разпространеният картон, на който се отпечатва визитната картичка е ленен картон 250 гр./м. С навлизането на новите технологии се използват и други хартии с различни текстури и покрития, които дават нов облик на визитките.

 

Листовки и флаери

Офсетовият печат и неговите продуктиНай-масовият рекламен материал, който може да достигне до голяма аудитория поради ниската си цена, отпечатан в големи тиражи. Целта е да привлече повече случайни клиенти. Формата и цветността могат да бъдат различни, но в съдържанието трябва да присъства най-важното за продукта и компанията – магазин, офис или сайт, които да дават подробна информация. Може да присъства информация за отстъпка от цената на стоката или услугата. Размерът, в който се печатат листовките и флаерите е един лист хартия най-често 90 – 130 гр./кв.м., двустранен хром гланц или мат в размери А6 (10х14,8 см), А5 (14,8х21 см), 10х21 см., А4 (21х29,7) с двустранен печат. Най-подходящите тиражи са 1000, 2000, 3000, 5000, 10 000 бр. Разпространението им най-често се извършва на ръка на оживени места.

Дипляна

Офсетовият печат и неговите продуктиПредназначена е за кампании, насочени към заинтересованите клиенти, които биха отделили повече време за прочитане на повече информация отколкото в рекламната листовка. От всеки по-голям формат можете да направите малък чрез една или две прегъвки. Използва се за реклама чрез пощенски писма (така наречения „директен мейлинг“) и затова формат А4 (21х30 см) се сгъва на три, така че да се получи изделие с формат 10х20 см. Хартията е 130 гр./кв.м.,  двустранно хромова или офсетова 100 – 150 гр./кв.м.

 

Брошура

Офсетовият печат и неговите продуктиBrochure от френски означава “зашивам”. Това е непериодично издание с формат А4 или А5 с различен брой страници като 16, 32, 48 стр.,  зашити с телче или лепени, ако е с повече страници, като и двете се правят за достигане на по-добра здравина до получаване на малка книжка. Брошурата дава информация за предлаганите услуги или продукти на фирмата със специализирана насоченост, снимков и графичен материал. Може да бъде едноцветна или многоцветна, с гланцова или матова хартия от 100-300 гр./кв.м.  с висока белота и промазаност. За постигане на по-ниска цена, може да се използва и офсетова хартия между 70 и 120 гр./кв.м.

 

Каталог

Хартиено изделие, което представя извършваната дейност или услуга към определена категория потребители. Каталогът се изработва от качествена хартия, като корицата може да бъде по-дебела от тялото. Страниците могат да бъдат 4, 8, 12, 16, 24, 48. На корицата могат да се добавят допълнително покритие като ламинат, UV лак – мат или гланц. Най-разпространените формати са А4 (21 х 30 см), А5 (15 х 21см). Има и други възможности по отношение на форматите. Книговезките процеси при каталозите са сгъване и скрепване на листовете чрез телове, подшиване, лепене или шиене. Рекламните продуктови каталози не само продават стока или услуга, но също така спомагат за положителното отношение на фирмата и имиджа й. Информацията е специализирана, изчерпателна и има атрактивно оформление.

 

Фирмени бланки

Офсетовият печат и неговите продуктиРазмерът им е А4, отпечатват се на 80 гр./кв.м., офсетова хартия. Могат да бъдат едноцветни и многоцветни, папка, плик за кореспонденция, кочани, плакати, календари, хартиени торбички и много други продукти, необходими за представителния вид на дадена фирма.

 

Предишна публикация
Външна реклама и рекламните съоръжения
Следваща публикация
Широкоформатен печат и медиите, в които се използват

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Fill out this field
Fill out this field
Моля, въведете валиден имейл адрес.

Меню